5 gyakran ismételt kérdés a meditációról
2017. április 17. írta: blgblog

5 gyakran ismételt kérdés a meditációról

Ötnél persze sokkal több Gyakran Ismételt Kérdés merül fel a meditációval kapcsolatban, dehát valahol el kell kezdeni. Íme a hozzám legtöbbször érkező kérdések a meditációról.

1. Meditációkor befelé figyelünk?

 

woman-meditating.jpg

(Fotó: Healevate)

Személy szerint eléggé megfoghatatlannak érzem ezt a "befelé figyelés" dolgot, ezért, hogy megtudjuk, mi a meditáció lényege, pontosítsuk a kérdést. Bár nem létezik rossz kérdés, egy kicsit már azzal is beljebb vagyunk, ha azt tesszük fel inkább, hogy mire figyelünk a meditáció során? A még ennél is jobb megközelítés pedig a "Mit gyakorlunk a meditációval kérdés? lenne. A meditáció ugyanis egy gyakorlás, a legelterjedtebb, legnépszerűbb formája az éber figyelem gyakorlása. Ezt gyakorolják a vipasszaná elvonuláson részt vevők és a mindfulness-t alkalmazók is.

Ezeknél a módszereknél a figyelmünk alapvetően a légzésen van, s ha tudatunk el is kalandozna (mert el fog) meditációs tárgyunkról, finom együttérzéssel visszavezetjük arra. Itt kezdődik tehát minden. Ez a "befelé figyelés" dolog talán onnan jöhetett, hogy a későbbiekben aztán a testünkben felkelő és elmúló érzeteket és változásokat, valamint tudatunk működését is szemlélődésünk tárgyává tehetjük.

2. Egyszerre mennyit meditáljak? És mikor?

 meditation-for-beginners.jpg

(Fotó: Best Health Magazine Canada)

Nincsen időpont, se időkorlát. Lehet meditálni, reggel és este, délelőtt és délután egyaránt. A nyugati világban a 20-30 percig tartó meditáció lett a sztenderd, de vannak, akik az egy-másfél órás ülésekre esküsznek. Az én tapasztalatom szerint a 30-40 perc számít átlagosnak, de kezdetnek a 10-15 perc is megteszi.

Egy elvonuláson persze más a helyzet, ott egész nap meditálnak a gyakorlók: egy vipasszaná elvonuláson például legtöbbször az ülő és sétáló meditációk váltják egymást, tetszés szerint némi relaxációval, önismereti foglalkozásokkal, Csikung és jógafoglalkozásokkal megfűszerezve.

3. Hol a legjobb meditálni?

cropped-meditator-mountain.jpeg

(Fotó: Kadampa Meditation Center)

Aki látta az Ízek, imák, szerelmeket, biztosan emlékszik arra a részre, amikor Julia Roberts a meditációs szobáját tervezi, de taxasi gyakorlótársa rápirít, hogy a hely nem számít. És ez így is van. Soha nem lesznek tökéletes körülmények. A tibeti kolostorokban sincsenek tökéletes körülmények, a tudatunk ugyanis mindig ad feladatot nekünk. Egy zen szerzetestől azt hallottam, hogy nekünk, nyugati embereknek még nagyobb esélyünk is van elérni a megvilágosodást, mint egy keleti gyakorlónak, mivel ha ebben a világban békét tudunk teremteni magunkban, akkor mindenhol, minden körülmények között képesek vagyunk erre. Mindezek fényében elmondható, hogy meditálni bárhol lehet: otthon, metrón, séta közben.

Azért az itt is megjegyezendő, hogy kezdőként nem ártanak a nyugodt körülmények, egy csöndes kis szoba, ahol kicsit magunk lehetünk nagyot tud dobni a motivációnkon.

4. Meg kell tanulnom a lótuszülést, ha jól akarok meditálni?

types-of-meditation-zazen-seated-position-2.jpg

(Fotó: Live and Dare)

Röviden: nem. Nem hátrány persze, de nem feltétel. Rengeteg meditációs ülés létezik (tervezek is később erről egy külön posztot), nekünk csak az dolgunk, hogy megtaláljuk a hozzánk leginkább testhezállóbbat. Abból mondjuk még nagy baj nem származott, hogy ha valaki tudatosan és szakszerűen edzette a testét, de az ülő meditációnál nem előírás a lótuszülés. (Valójában a meditáció esetében nem is lehet olyan fogalmakról beszélni, mint előírás.) Sőt, annak sem kell elkeserednie, akiknek más, földön ülő módszer sem fekszik, létezik ugyanis "székes" megoldás is.

5. Mikor sikeres a meditáció?

2_27.jpg

(Fotó: The Art of Living)

Nincs olyan, hogy sikeres, vagy sikertelen meditáció. Mint azt már fentebb is írtam, a meditáció egy gyakorlás. Lesz, hogy olyan dolgokat, olyan érzeteket tapasztalunk meg, melyekről korábban nem is hittük, hogy vannak, és lesz, hogy úgy emlékszünk vissza a legutóbbi meditációnkra, hogy hát már az is nagy eredmény, hogy egyáltalán végig tudtuk ülni...

Nem attól lesz jó a gyakorlásunk, ha közvetlenül utána szétesünk a lazaságtól, de akkor se csinálunk semmit rosszul, ha rögtön utána nem érzünk semmi változást magunkon. A lényeg a törekvésen és a gyakorláson magán van.

Ha tetszett a poszt, lájkold Facebook-oldalam.

A bejegyzés trackback címe:

https://blgblog.blog.hu/api/trackback/id/tr6512430587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.